Kæmpeprojekter

Bedømmelseskriterier
Kursushjemmeside
Tilmelding

Bedømmelseskriterier

En væsentlig del af formålet med kæmpeprojekter er at udvikle deltagernes samarbejdskompetencer. Ved den endelige evaluering af projektforløbet vil den individuelles præstation mht. samarbejdsprocessen blive vægtet med 40%. Selve rapporten, herunder det faglige indhold, og den mundtlige fremlæggelse af rapporten bliver således vægtet med 60%.

Evalueringen af samarbejdsprocessen foretages alene ud fra den skriftlige individuelle vurdering, som deltagerne udarbejder undervejs, og som afleveres efter projektets aflevering (se herunder). Censor og vejleder vil have adgang til alle andre dokumenter, der er blevet udarbejdet undervejs, men disse dokumenter vil kun undtagelsesvis blive inddraget i evalueringen.

Kriterier for godt projektarbejde

Effektivt projektarbejde er betinget af hensigtsmæssig udnyttelse af både mundtlig og skriftlig kommunikation. Derfor er god mødeteknik, færdighed i at skrive samt en hensigtsmæssig administrativ ramme nødvendig.

Et velfungerende projektarbejde er kendetegnet ved at deltagerne bidrager positivt til dets gennemførelse. Her er nogle kriterier for hvad der bliver anset for positive bidrag under projektarbejdet (disse kriterier er frit bearbejdet efter Peter Naur, "Planer og Ideer for datalogisk institut ved Københavns universitet", Studentlitteratur, 1971):

  • humør og arbejdslyst
  • ide-rigdom/kreativitet
  • evne til kort og klart at gøre rede for sine tanker, herunder at tilpasse ens formidling til modtagergruppen
  • evne til at lytte til andre og til at hjælpe dem til at udtrykke sig og at klargøre deres tanker igennem konstruktive spørgsmål
  • evne til at lede gruppens arbejde og til at organisere fordelingen af arbejdet mellem deltagerne således at alles interesser bliver taget i betragtning
  • evne til at konkludere en drøftelse og træffe en beslutning
  • evne til skriftlig formulering
  • evne til konstruktiv kritik og til at opfatte andres kritik positivt og konstruktivt
Disse punkter vil blive benyttet som en rød tråd i evalueringen af samarbejdsprocessen.

Rollefordeling

For at give projektarbejdet en god administrativ ramme, er det vigtigt at deltagerne påtager sig forskellige roller i projektforløbet. Specielt skal følgende to roller udfyldes:
  • Lederen: Leder gruppens arbejde, indkalder til møder, leder gruppens møder, og løser eventuelle tvister og uenigheder undervejs.
  • Sekretæren: Udarbejder mødereferater, samler op på diskussioner imellem møderne, holder styr på tidsforbrug på de forskellige aktiviteter, og opdaterer løbende tidsplanen.
På gruppens første møde påtager to deltagere sig disse roller. Rollerne varetages en måned ad gangen. Hver deltager vil således påtage sig mindst en af disse roller i løbet af projektperioden. Rollefordelingen dokumenteres i mødereferaterne.

I et projektforløb er der behov for yderligere ikke-formaliserede roller, såsom den kreative, problemknuseren/ingeniøren og akademikeren. Det er lederens ansvar at der altid er deltagere der bevidst eller ubevidst påtager sig disse roller.

Alle gruppens medlemmer skal bidrage ligeligt mht. selve rapportskrivningen. Her er det vigtigt at fordelingen af arbejdet forhandles fornuftigt, således at de enkeltes præferencer og kompetencer tages med i betragtning. Samtidig med at en person får til opgave at udarbejde et bidrag til rapporten, skal der udpeges en eller flere personer, som detaljeret og kritisk skal vurdere dette bidrag.

Skriftlig dokumentation af samarbejdsprocessen

Projektforløbet dokumenteres ved at projektbeskrivelser, mødereferater, udkast til dele af den endelige rapport, kritiske vurderinger af disse, samt diverse notater løbende lægges ind på et konferencesystem (som f.eks. GroupCare, Blackboard, FirstClass eller .LRN). Således vil alle projektmedlemmer, samt styregruppe og censor, have adgang til alle dokumenter, der er blevet udarbejdet i projektperioden. Dokumenterne vil automatisk blive tidsstemplet, således at det fremgår hvornår disse er blevet udarbejdet. Af praktiske grunde skal alle dokumenter enten være i rent tekstformat (uden formateringskoder) eller PDF.

Herudover ville det være en fordel for alle parter, hvis gruppen vedligeholdt en lille (åben) webside med infomation om projektet.

Tidsplan

På gruppens første møde aftales en foreløbig tidsplan. Denne tidsplan kan ajourføres undervejs, men dette skal dokumenteres i mødereferaterne. Den første tidsplanen bør som minimum indeholde:
  • Deadline for udarbejdelse af (detaljeret) arbejdsplan og tidsplan; almindelig kort arbejdsbeskrivelse afleveres som sædvanligt til administrationen ved projektetperiodens begyndelse.
  • Mødeplan, herunder plan for styregruppemøder.
  • Dato for midtvejsseminar, hvor status for projektet præsenteres for virksomheden.
  • Afleveringsdato.

Individuel vurdering af projektforløbet

Hver enkelt deltager udarbejder en individuel vurdering af projektforløbet, herunder en vurdering af egen og andres indsats i henhold til kriterierne ovenfor, f.eks. i form af en dagbog. Denne vurdering færdiggøres senest 1 uge efter at projektet er blevet afleveret. Det anbefales at man løbende udarbejder denne vurdering, idet den som udgangspunkt er det eneste dokument som vil indgå i vurderingen af deltagerens præstation mht. til samarbejdsprocessen.

Denne individuelle vurdering er personlig, således at det kun er censor og vejledere som har adgang til den. Vurderingens omfang bør være på 5-10 sider.

jyrki-projekter@diku.dk Sidste ændring: 05.12.2003