Kæmpeprojekter |
---|
|
Baggrund
Transvision
(www.transvision.dk) har specialiseret sig i at løse komplicerede
distributions- og ruteplanlægningsopgaver, hvor restriktioner (kapacitet, tidsvinduer, kvalifikationer etc.), dynamik og strenge krav
til svartider spiller en vigtig rolle. Transvisions kunder tæller blandt andre Kinnarps, Arla
Foods, Statoil, Unicon og Aalborg Portland.
En forudsætning for al distributions- og
ruteplanlægning er at kunne beregne en korrekt afstand og køretid imellem to
kunder. Til det formål haves fuldt digitaliserede vejkort, der i realiteten
repræsenteres ved hjælp af en orienteret graf. Knuderne i grafen svarer til
punkter hvor vejstykker mødes, f.eks. kryds eller tilkørselsramper til
motorveje og kanterne i grafen svarer til vejstykker. På hver kant er der
informationer som bruges ved beregning af korteste eller hurtigste vej mellem
to punkter i netværket. Typiske informationer er: vejtype, tilladt hastighed,
ensretninger, etc. Når man skal
finde hurtigste vej fra punkt A til punkt B sker det ved hjælp af en
udbredelsesalgoritme, der begynder ved punkt A og derfra udbreder sig gennem
netværket indtil det når punkt B. Det er klart at størrelsen af vejnetværket er
altafgørende for, hvor hurtig udbredelsesalgoritmen er. I praktisk
ruteplanlægning er der situationer, hvor man er villig til at accepterer en
kendt unøjagtighed på den beregnede afstand og køretid mellem to punkter, hvis
man til gengæld får en væsentlig hurtigere svartid. I
sådanne tilfælde er det oplagt at arbejde på et reduceret vejnet, hvor ikke
alle veje er repræsenteret, hvorfor udbredelsen vil ske langt hurtigere, da der
er væsentlig færre links at undersøges. Projektforslag E
Formålet med
projektet er at udvikle algoritmer til udtynding af vejnetværk. Udtynding kan
ske ved at fjerne links og knuder og ved at erstatte eksisterende links og
knuder med nye links og nye knuder. Det er et krav, at netværket fremdeles er enkeltsammenhængende efter udtyndingen, således at det er
muligt at komme fra alle knuder til alle knuder. Udtyndingen skal
foregå homogent således at den fejl, der gennem udtyndingen introduceres på
afstanden og køretiden mellem punkt A og punkt B, principielt ikke afhænger af,
hvor i netværket punkt A og punkt B befinder sig. Algoritmerne skal endvidere
konstrueres på en måde, så det på et vilkårligt vejnetværk er muligt at give et
estimat af, hvor stor en fejl der er introduceret gennem udtyndingen. Endelig
skal algoritmerne være fleksible således at man ved hjælp af parametre kan
angive hvor stor udtyndingen skal være – og dermed også hvor store fejl der må
introduceres. Til understøttelse af projektet stiller Transvision vejdata til rådighed, således at det er muligt
at afprøve algoritmerne på realistiske vejdata. Desuden stiller Transvision sin udbredelsesalgoritme til rådighed, så det
er muligt at lave afstandsberegninger i de reducerede vejnetværk og sammenligne
disse med tilsvarende beregninger i de oprindelige netværk. Kontaktperson hos Transvision
Jakob Birkedal Nielsen Email: jbk@transvision.dk Tel: +45 28 88 87 80 |
jyrki-projekter@diku.dk | Sidste ændring: 05.12.2003 |
---|