Date: 11 Nov 2005
From: jyrki@diku.dk
Subject: Generic programming and library development

Skema til oplysninger af 2. dels studieaktiviteter foråret 2006
(Blok  3 og 4)

Kursustitel på dansk: Generisk programmering og biblioteksudvikling

Kursustitel på engelsk: Generic programming and library development

WEB-adresse:
http://www.diku.dk/~jyrki/Course/Generic-programming-2006

Kursusform: forelæsning/seminar

Eksamensform: aktiv deltagelse + obligatoriske opgaver + mundtlig eksamen

Studiekredit: 13-skala-karakter

Eksamensafholdelse: ons. 21. juni 2006; reeksamination efter aftale;
tilmelding via 2.-delsadministration

Opgørelse i forbindelse med censur: intern censurering

Kursusevaluering: individuel evaluering med undervisere

ID  (udfyldes af sekretæren):

Navn(e) på underviser(e):

Kenny Erleben
Jyrki Katajainen (kursusansvarlig)
Jon Sporring

Placering i blokstruktur: blok 4

Antal ugentlige undervisningstimer/fordeling samt øvrige ønsker ifm.
skemalægningen: 2 t førelæsninger + 2 t seminarundervisning per uge;
skemagrupp C (eller B)

Antal rapportdokumenterede ECTS point: -

Antal ikke rapport-dokumenterede ECTS point: 7,5 ECTS

Eventuelle bemærkninger vedrørende studiekreditten: Grading will be
based on the following activities:

group/class participation 10%
homework 10%
seminar presentation 20%
small project 30%
oral exam 30%

Deltagerbegrænsning: min. 16; max. 48

Beskrivelse af kurset på dansk/engelsk(hvis det afholdes på engelsk):

The purpose of this course is to provide a deep understanding of the C++
programming language and its stadard library. Advanced programming
techniques such as static polymorphism, policy classes, metaprogramming,
and expression templates are described, and it is shown how these
techniques are used in modern library development. The library examples
come from the OpenTissue [www.opentissue.org] and CPH STL
[www.cphstl.dk] projects, which both are DIKU initiatives.

Litteratur:

David Vandervoorde and Nicolai M. Josuttis, C++ Templates: The Complete
Guide, Addison-Wesley (2003)

Björn Karlsson, Beyond the C++ Standard Library: An Introduction to
Boost, Addison-Wesley (2005)

Forudsætninger: intresse for programmering

Sæt et og kun et kryds i en af nedenstående rubrikker. Brug kun i "Diverse"
i yderste nødstilfælde.
Studieaktiviteterne emneinddeles i overensstemmelse med nedenstående.


[ ]Billedbehandling og datamatsyn m.v.

[x]Teori og praksis i programmeringssprog

[ ]Distribuerede systemer

[ ]Design, konstruktion og analyse af algoritmer

[ ]Systemarbejde

[ ]Vidensrepræsentation, simuleret intelligens, naturlige sprog,
logikprogrammering og databaser

[ ]Diverse