Date: 11 Nov 2005 From: jyrki@diku.dk Subject: Generic programming and library development Skema til oplysninger af 2. dels studieaktiviteter foråret 2006 (Blok 3 og 4) Kursustitel på dansk: Generisk programmering og biblioteksudvikling Kursustitel på engelsk: Generic programming and library development WEB-adresse: http://www.diku.dk/~jyrki/Course/Generic-programming-2006 Kursusform: forelæsning/seminar Eksamensform: aktiv deltagelse + obligatoriske opgaver + mundtlig eksamen Studiekredit: 13-skala-karakter Eksamensafholdelse: ons. 21. juni 2006; reeksamination efter aftale; tilmelding via 2.-delsadministration Opgørelse i forbindelse med censur: intern censurering Kursusevaluering: individuel evaluering med undervisere ID (udfyldes af sekretæren): Navn(e) på underviser(e): Kenny Erleben Jyrki Katajainen (kursusansvarlig) Jon Sporring Placering i blokstruktur: blok 4 Antal ugentlige undervisningstimer/fordeling samt øvrige ønsker ifm. skemalægningen: 2 t førelæsninger + 2 t seminarundervisning per uge; skemagrupp C (eller B) Antal rapportdokumenterede ECTS point: - Antal ikke rapport-dokumenterede ECTS point: 7,5 ECTS Eventuelle bemærkninger vedrørende studiekreditten: Grading will be based on the following activities: group/class participation 10% homework 10% seminar presentation 20% small project 30% oral exam 30% Deltagerbegrænsning: min. 16; max. 48 Beskrivelse af kurset på dansk/engelsk(hvis det afholdes på engelsk): The purpose of this course is to provide a deep understanding of the C++ programming language and its stadard library. Advanced programming techniques such as static polymorphism, policy classes, metaprogramming, and expression templates are described, and it is shown how these techniques are used in modern library development. The library examples come from the OpenTissue [www.opentissue.org] and CPH STL [www.cphstl.dk] projects, which both are DIKU initiatives. Litteratur: David Vandervoorde and Nicolai M. Josuttis, C++ Templates: The Complete Guide, Addison-Wesley (2003) Björn Karlsson, Beyond the C++ Standard Library: An Introduction to Boost, Addison-Wesley (2005) Forudsætninger: intresse for programmering Sæt et og kun et kryds i en af nedenstående rubrikker. Brug kun i "Diverse" i yderste nødstilfælde. Studieaktiviteterne emneinddeles i overensstemmelse med nedenstående. [ ]Billedbehandling og datamatsyn m.v. [x]Teori og praksis i programmeringssprog [ ]Distribuerede systemer [ ]Design, konstruktion og analyse af algoritmer [ ]Systemarbejde [ ]Vidensrepræsentation, simuleret intelligens, naturlige sprog, logikprogrammering og databaser [ ]Diverse